Det siste klassiske hurtigruteskip

Av Hurtigrutemuseet

Stokmarknes • Vesterålen

MS Finnmarken 1956 er bygget på Blohm & Voss A.G. Hamburg. Hovedmotoren var en 10-sylindret MAN på 2960 bhk som gav 16,6 knop. Skroglengden er på 266 fot og en brt på 2189. MS Finnmarken hadde sertifikat til å seile med 425 passasjerer i såkalt «liten kystfart», og 585 passasjerer på kortere ruter i innenskjærs fart. Innredningen fulgte ellers den vanlige struktur, med førsteplass midtskips og andreplass akter. Etter 37 år i rute, ble skipet i desember 1993 tatt ut av drift.

Hurtigrutemuseet fikk MS Finnmarken i gave fra OVDS i 1994. Etter mer enn fem år i opplag ble skipet løftet på land og plassert like ved Hurtigrutens Hus, i tide til åpningen av Hurtigrutemuseet den 2. juli 1999. Finnmarken er dermed tatt vare på for ettertiden, i et enestående prosjekt hvor et komplett og operativt skip er bevart i sin helhet. Som en del av Hurtigrutemuseet vil skipet for ettertiden fremstå som det siste «klassiske» hurtigruteskip.

Kunsten om bord
Den første kvinnelige arkitekten, Wenche Nyquist Kraugerud, har stått for innredningen av salonger og vestibyler på dette skipet. Den kunstneriske utsmykkingen er vesentlig utført av nordnorske kunstnere. Det er mye treverk i skipet, bl.a. mahogny, eik, oregon pine, teak og alm. Kaféen er utført i Paroba Rosè. 1. klasse røkesalong er utført i nøttetre i halv høyde og resten i stråtapet. Møblene er trukket med norske stoffer. 1. plass røkesalong og trappegang er utsmykket med et 2×1 meters stenmosaikkbilde, «Tre havfruer» av Solveig Wiik. Ombord finner du også malerier som «Sommernatt på kaien i Tromsø» av Atle Urdal, «Midnattsol» av Herman Bendixen, og «Finnmarksvidda med elvebåt, renner og lapper» og «Forsommer» av Jardar Lunde.

Foto: Ben Tommy Eriksen/Hurtigrutemuseet