Elektrifiseringa av Ofotbanen
Elektrifiseringa av Ofotbanen – I 1923 gikk man over fra damplokomotiv til elektrisk drevne lokomotiver på Ofotbanen.
10 juli 2023
Et flaggpyntet SJ elektrisk.lokomotiv, litra O, foran et NSB-damplok på Narvik stasjon, Ofotbanen. Bildet er trolig tatt ved den høytidlige åpningen for elektrisk drift 10 juli 1923
Mandag 10. juli er det hele 100 år siden Ofotbanen ble åpnet for elektrisk drift!
I 1923 ble strekningen fra Narvik til Riksgränsen elektrifisert, og man kunne endelig kjøre hele strekningen fra Narvik til Luleå med elektrisk drevne tog.
Høytidelig åpning for elektrisk drift
Det ble holdt store festligheter da Ofotbanen ble åpnet for elektrisk drift for hundre år siden, 10. juli 1923. Innbydelser ble sendt ut til blant annet statsråd Wefring, Generaldirektør for Norges statsbaner, jernbanedirektørene Hoff og Auberg, samt fylkesmann og biskop. Også den svenske statsministeren, generaldirektør for Sveriges Järnvägar og direktørene fra LKAB var inviterte.
Et eget tog ble satt opp for å frakte folk til Narvik Stasjon. Der holdt statsråd Wefring tale om ombyggingen og erklærte banen åpnet for elektrisk drift. Deretter fikk gjestene lunsj i hagen utenfor NSBs administrasjonsbygning. Senere på dagen ble gjestene fraktet til Kiruna, hvor LKAB hadde middag, mens det samme kveld ble arrangert fest for jernbanepersonalet i Narvik.
I anledning 100-årsjubileet har Narvik Museum laget en splitter ny utstilling om nettopp elektrifiseringa av Ofotbanen! Utstillingen ble åpnet 22. juni med snorklipping, musikk og kake.
100-årsjubileet skal også markeres stort den 8. september på Katterat Stasjon med både skolearrangement på dagtid og familiearrangement på ettermiddagen, og utstilling i transformatorstasjonen på Katterat!
Les mer om elektrifiseringa av Ofotbanen her:
Les mer om Narvik Museum her: