Det siste klassiske hurtigruteskipet

MS Finnmarken 1956 er bygget på Blohm & Voss A.G. Hamburg. Hovedmotoren var en 10-sylindret MAN på 2960 bhk som ga 16,6 knop. Skroglengden er på 266 fot og har en brt på 2189. MS Finnmarken hadde sertifikat til å seile med 425 passasjerer i såkalt «liten kystfart», og 585 passasjerer på kortere ruter i innenskjærs fart.
Innredningen fulgte ellers den vanlige struktur, med førsteplass midtskips og andreplass akter.
Etter 37 år i rute, ble skipet i desember 1993 tatt ut av drift. Etter mer enn fem år i opplag ble skipet løftet på land og plassert like ved Hurtigrutens Hus, i tide til åpningen av Hurtigrutemuseet den 2. juli 1999.

Kunsten om bord

Arkitekten Wenche Nyquist Kraugerud har stått for innredningen av salonger og vestibyler på dette skipet. Den kunstneriske utsmykkingen er vesentlig utført av nordnorske kunstnere. Det er mye treverk i skipet, bl.a. mahogny, eik, oregon pine, teak og alm. Kafeen er utført i Paroba Rosè. 1. klasse røkesalong er utført i nøttetre i halv høyde og resten i stråtapet. Møblene er trukket med norske stoffer. 1. plass røkesalong og trappegang er utsmykket med et 2×1 meters stenmosaikkbilde, «Tre havfruer», av Solveig Wiik. Om bord finner du også malerier som «Sommernatt på kaien i Tromsø» av Atle Urdal, «Midnattsol» av Herman Bendixen, og «Finnmarksvidda med elvebåt, renner og lapper» og «Forsommer» av Jardar Lunde.

Dokumentasjon av transporten av deler av gamle DS Finmarken. Produsert av Holmenkollen Filmteam for Hurtigrutemuseet. Tatt opp 2003: