Juksafiskere

Juksafiskere, litografi fra 1956.

Motivet fremstiller tre båtlag ute på åpent hav. I midten, høvedsmannen som ledet båtlaget, bred og svær. De yngste, skårungene – som prøver lykken ute på havet i sin første sesong som del av det store vinterfisket etter skrei, har blikket vendt mot horisonten og den ukjente fremtiden. De gamle på sidelinjen har falt ut av takten, kraften er ikke lenger den samme. Fiskeryrket har tradisjonelt gått i arv fra generasjon til generasjon langs kysten.

«Men over den lille klumpen med juksabåter er det fred og noe tidløst. Ikke utlegg til olje, ikke noe plundring med vrange motorer. Slik har nordmenn fisket i mange hundre år» – Kaare Espolin Johnson i Og langsomt kom lyset (1994).

Juksa er et fiskeredskap som har blitt brukt gjennom flere århundrer, og det eldste vi kjenner til i Norge. (En line med lodd og flere angler) I steinalderen ble det brukt angel av bein eller horn, mens loddet var av stein. Snøret var tvunnet tråd av skinn eller plantefibrer. Senere ble både krok og lodd laget av jern. På 1950-tallet kom nylonsnøret til, og i dagens fiskebåter har automatiske juksamaskiner tatt over for håndkraften. 

I arbeidet med litografiet Juksafiskere var Kaare opptatt av den fysiske taktfaste bevegelsen som det krever å fiske med juksa. Han bruker kraften og armbevegelsen til å skape en rytmisk bevegelse blant fiskerne, samtidig utstråler de stolthet og styrke. Armbevegelsene markeres videre av ripa på båtene. Den dynamiske komposisjonen og de sterke lys og skygge virkningene, sammen med at vi er tett på menneskene og naturen, gjør dette til et av de mest sentrale verkene i Espolins produksjon.

Flere Varianter

Kaare arbeidet med motivet juksafiskerne over flere år, og i flere forskjellige versjoner. Både innen grafikken, men også i store og små malerier.

Kaare Espolin Johnson lagde dette litografiet til Nobelmappen i 1978:

juksafiskere
Kaare Espolin Johnson Juksafiskere II. Litografi, 1978. Foto: Galleri Espolin/Kjell Ove Storvik.
juksafiskere
Håndkolorert variant av Juksafiskere I, litografi/blandet teknikk. Foto: Galleri Espolin/Kjell Ove Storvik.
juksafiskere
Kaare Espolin Johnson Tre juksafiskere-Lofoten, Litografi 1985. Foto: Galleri Espolin/Malin Overholth.

Mot Lofoten

På 1950-tallet skjedde det flere begivenheter som dannet et vendepunkt for Espolin Johnson. Espolin Johnson er blitt kunstner på heltid, og på denne tiden begynte han å arbeide med grafikk og trykte sine første litografier.

kaare espolin johnson
Kaare Espolin Johnson i atelieret.

Kunsten hans fikk en ny verden av motiver etter han begynte å reise til Lofoten hver sommer. Kaare besøkte Svolvær og Røst i Lofoten for første gang i 1952. Natur, klima og folk gjorde et uutslettelig inntrykk på Espolin Johnson. Det samme gjorde Lofotfisket med de tradisjonelle redskapene og Nordlandsbåtene. Det ble til at Kaare og familien kom igjen sommer etter sommer i årene som fulgte. I Lofoten samler Kaare inntrykk og inspirasjon og lager mange skisser og tegninger av hav, øyer og folk.

en mann på fjelltur
Kaare Espolin Johnson sitter ute på Røst og tegner skisser av Trenyken og andre fjell, samt skiftninger i lyset og bevegelsene i havet.

Gjennom flere år leide Kaare og kona Ba, husvær på Svinøya i Svolvær før de kjøpte egen bolig like utenfor Kabelvåg i 1971.

I det lille huset til venstre brukte kunstneren Espolin Johnson å bo. Det er juletider med stjerne i vinduet og en dundyne luftes i et annet. Kanskje Espolin og kona er på besøk? Kunstnerhuset er nettopp tatt i bruk og ble veldig populært med besøk fra hele verden. Nedenfor kunstnerhuset ser vi hjemmet til kunstneren Halvdan Hauge som malte og tegnet hele sitt liv.  Artig stemningsbilde, trolig fra 1954 like før jul.  Tekst av William Hakvaag.

et fotografi veldig enkelt fargelagt
Fiskehjeller på sjø og land. Svinøya ca. 1954. Fotograf: Magnar Pettersen. Bildet er fargesatt av William Hakvaag.

Utsmykning på Hurtigruta

I 1956, samme år som litografiet Juksafiskere ble laget, leverte Kaare et stort utsmykningsoppdrag for Hurtigruten MS Ragnvald Jarl. I alt tre malerier utsmykket salongene på 1. og 2. klasse i skipet, deriblant en variant av motivet med juksafiskerne.  Maleriene viser hverdagslivet i nord i forskjellige tider, som uløselige er knyttet til havet.

Mektige fiskere i åpne båter, fiske med store pilker, “juksa”, i åpen båt er den eldste måten å fiske skreien på. Et slit og en kamp med naturkreftene for å høste av naturens ressurser.

verk fra kaare espolin johnson
Kaare Espolin Johnson, Juksafiskere I, 1956. Litografi. Foto: Galleri Espolin/Kjell Ove Storvik

Fiskeskøyter på vei inn fra feltet, hvert år fra januar til april trekker skreien til kysten for å gyte, og på samme tid kommer fiskere fra flere steder i landet for å dra opp fisken i Vestfjorden.

verk Kaare espolin johnson
Kaare Espolin Johnson, Fiskeskøyter, 1956. Foto: Galleri Espolin/Kjell Ove Storvik.

Det tredje maleriet fremstiller hurtigruta på Helgeland, i bakgrunnen er fjellkjeden de syv søstre. som har vært viktig i samferdselen langs kysten av Norge, både for passasjerer, post og godsfrakt, siden slutten av 1800-tallet. Utover 1950-tallet kom nye båter i drift og daglige avganger fra Bergen ble gjenopprettet, etter harde tider i krigsårene på 1940-tallet.

«Forbi Torghatten og fjellkjeden de syv søstre stevner den gamle hurtigruten nordover til Lofoten og Finnmark.»

verk Kaare Espolin Johnson
Kaare Espolin Johnson, Hurtigruten utenfor Helgeland, 1956. Foto: Galleri Espolin/Kjell Ove Storvik.

Skipet MS “Ragnvald Jarl” la ut på sin første rundtur i hurtigruten 28. juli 1956. Hurtigruten med Kaares ikoniske verker seilte langs kysten frem til 1995.

plakat

Juksafiskere er en del av ukas objekt 2024 – et samarbeidsprojekt mellom Museum Nord, Árran lulesamiske senter, Helgeland Museum, Nordlandsmuseet og Narvik Krigsmuseum. Les mer om ukas objekt her.

Les mer:

Galleri Espolin

Galleri Espolin huser en høvding innen norsk kunst. La deg berøre av kunstneren Kaare Espolin Johnsons uttrykkskraft i hans direkte og poetiske skildringer av kystkulturen i nord.

Kaare Espolin Johnson (1907-1994)

Kaare Espolin Johnson (1907-1994) er en av Norges mest særpregede billedkunstnere.