Kvikksølvdamplikeretter

Kvikksølvdamplikeretter

Foto av museumsgjenstand, kvikksølvdamplikeretter med kolbe av glass
Foto: Jaroslav Bogomolov / Museum Nord

Denne kvikksølvdamplikeretteren i 220V 3-fase halvbrukobling ga 60A likestrøm er fra skiftelok Ska 205 på Ofotbanen. En av sidene på kvikksølvdamplikeretteren er knust, og den er svart på innsiden flere steder.

En kvikksølvdamplikeretter er et apparat som brukes til å omforme vekselstrøm til likestrøm, eller likestrøm til vekselstrøm.

To akkumulatortraktorer ankom Narvik i 1936 fra Trondheim med D/S Trondhjem. Traktorene var levert av Norsk elektrisk & Brown Boweri, NEBB. Akkumulatortraktorene var stasjonert på Narvik stasjon. De ble brukt til skifting av passasjer- og konduktørvognen i malmtogene.

Akkumulatortraktorene var elektrisk drevet med strøm fra to store batteripakker, og teknologien som ble utviklet den gangen var topp moderne for sin tid. Systemet bygget på prinsippet med enkel regulering av hastigheten ved å justere spenningen til motorene over en effektmotstand, via en vendevalse.

Svarthvitt historisk foto av akkumulatortraktor på Narvik Stasjon
NSB Ska 205 akkumulatortraktor på Narvik Stasjon. Foto: Narvik kommunale fotosamling / Museum Nord

Med traktorene ble det levert en kvikksølvdamplikeretter i 220V 3-fase halvbrukobling som ga 60A likestrøm. Fabrikat var BBC Gleichrichter GmbH Berlin. Den sto i en egen ladestasjon på Narvik stasjon. Glasskolben til kvikksølvdamplikeretteren er nå i utstillingen på Narvik Museum.

Distriktet hadde to slike skiftetraktorer, nr. 1 og nr. 2. Etter at Cf-vognene ble tatt bort fra malmtogene ble traktorene brukt bl.a til å skifte bilvogner fra bilstikken til avgående persontog .

Svarthvitt foto historisk, skiftetraktor på ofotbanen
Foto: Trygve Romsloe, Narvik kommunale fotosamling / Museum Nord

Se kvikksølvdamplikeretteren i arbeid

Video fra The Edmonton Power Historical Foundation Museum

plakat

Kvikksølvdamplikeretteren er en del av ukas objekt 2024 – et samarbeidsprojekt mellom Museum Nord, Árran lulesamiske senter, Helgeland Museum, Nordlandsmuseet og Narvik Krigsmuseum. Les mer om ukas objekt her.

Les mer om Ofotbanen

Ofotbanen

Den 43 kilometer lange jernbanestrekningen fra Narvik til Riksgrensen er en sammenhengende rekke av kulturhistoriske godbiter ispedd vakker natur og svimlende utsikter.

Åpningen av Ofotbanen

15. november 1902 ble den norske Ofotbanen koblet sammen med den svenske Malmbanan på Riksgrensen. Sommeren etter var det duket for festmiddag og kongebesøk.

Stasjonene på Ofotbanen

Ofotbanen har mange innholdsrike togstasjoner. Bli bedre kjent med stasjonene på Ofotbanen i denne historien.

Elektrifiseringa av Ofotbanen

Elektrifiseringa av Ofotbanen – I 1923 gikk man over fra damplokomotiv til elektrisk drevne lokomotiver på Ofotbanen.