Livet i Rombaksbotn

Rombaksbotn er først og fremst kjent som anleggsbyen for Ofotbanen fra 1898 til 1902. Samfunnet i Rombaksbotn ble etablert da det andre forsøket på å bygge Ofotbanen startet, og tjente som et slags servicested for anlegget. Livet i Rombaksbotn bød på en innholdsrik og arbeidsom hverdag.

Fra å være et gårdsbruk kom stedet på det meste til å bestå av 70–80 hus og omlag 500 beboere.
Hit førte dampskip folk og forsyninger.
Fra Rombaksbotn gikk transporten videre til fots, med hest og linbane til anlegget både på norsk og svensk side.
Rombaksbotn ble et knutepunkt med ulike tilbud for de som bygde jernbanen. Fotografiet viser 17. mai-tog i 1900.
Det var butikker, hoteller og kaféer.

Ifølge Rombaksvisa var ikke alle tjenestene like positive:

Och i Rombaksbotten bor en koloni

som lever blott av slusken, detta kan man se,

for der langas, stjäls och plundras här flera sorters vis,

och det hjelpar ei fast än fins polis

Rombaksvisa

Lytt til Wigdis Aune Strømsnes og Vera Steine, som tar oss med inn i historien til kvinners møte med livet i Rombaksbotn på sin spesielle og teatralske måte.

Alle de historiske bildene er fra Narvik kommunale fotosamling som forvaltes av Narvik Museum.

Les videre om Ofotbanen

Ofotbanen

Den 43 kilometer lange jernbanestrekningen fra Narvik til Riksgrensen er en sammenhengende rekke av kulturhistoriske godbiter ispedd vakker natur og svimlende utsikter.