Rombaksbotn er først og fremst kjent som anleggsbyen for Ofotbanen fra 1898 til 1902. Samfunnet i Rombaksbotn ble etablert da det andre forsøket på å bygge Ofotbanen startet, og tjente som et slags servicested for anlegget. Livet i Rombaksbotn bød på en innholdsrik og arbeidsom hverdag.
Fra å være et gårdsbruk kom stedet på det meste til å bestå av 70–80 hus og omlag 500 beboere.
Hit førte dampskip folk og forsyninger.
Fra Rombaksbotn gikk transporten videre til fots, med hest og linbane til anlegget både på norsk og svensk side.
Rombaksbotn ble et knutepunkt med ulike tilbud for de som bygde jernbanen. Fotografiet viser 17. mai-tog i 1900.
Det var butikker, hoteller og kaféer.
Ifølge Rombaksvisa var ikke alle tjenestene like positive:
Och i Rombaksbotten bor en koloni
som lever blott av slusken, detta kan man se,
for der langas, stjäls och plundras här flera sorters vis,
Den 43 kilometer lange jernbanestrekningen fra Narvik til Riksgrensen er en sammenhengende rekke av kulturhistoriske godbiter ispedd vakker natur og svimlende utsikter.
Den 43 kilometer lange jernbanestrekningen fra Narvik til Riksgrensen er en sammenhengende rekke av kulturhistoriske godbiter ispedd vakker natur og svimlende utsikter.
Stasjonene på Ofotbanen
Ofotbanen har mange innholdsrike togstasjoner. Bli bedre kjent med stasjonene på Ofotbanen i denne historien.
Lokomotivet Ofoten
Lokomotivet Ofoten var det første på Ofotbanen og tilhørte The Swedish and Norwegian Railway Company Ltd. Det kom til Victoriahavn i 1888.
Relaterte gjenstander
17. mai 1904
Barnetoget i Narvik 17. mai 1904 passerer Narvikgården anført av guttekorpset tambur.
Narvik kommunale fotosamling
Narvik Museum forvalter Narvik kommunale fotosamling som består av rundt 215 000 fotografier. En del av samlinga er presentert på digitaltmuseum.no
Lekende barn, frihetsmonumentet og 4. hjørne
“Lekende barn” er støpt i bronse og lagd av Thorsen som deltok med skulpturen på Høstutstillingen i 1963. Narvik kommune kjøpte skulpturen i 1963, og den ble plassert i Byparken i 1965 i påvente av endelig utforming av Torvområdet.