Los Holte

I 1930 fikk en eldre mann fra Harstad kongens fortjenestemedalje
Anders Holte var født i Trondenes i 1849. Han var sønn av en fisker, og rodde sjøl fra fjorten års alder, som man gjorde på den tiden
Da rederiet Vesteraalens Dampskibsselskab ble stiftet i 1881 ble han med som los
Da Nansen kom hjem etter polarekspedisjonen med ishavsskuta Fram bidro Holte som los mellom Skjervøy i Nord-Troms og Kopervik I Rogaland
Skip på den tiden seilte hovedsakelig om dagen, for der var minimalt med lykter og merker langs kysten, og gode, detaljerte sjøkart var fremdeles vanskelig å finne
I 1893, året da den første hurtigruteseilasen fant sted var der bare 303 fyr langs hele leia mellom Trondheim og Hammerfest
For å sette dette i perspektiv var tallet mellom Bergen og Kirkenes i 2020 oppe i 6560!
Kursnotatene til los Holte bidro til å muliggjøre nattseilasen som igjen førte til at VDS kunne klokke inn distansen mellom Trondheim og Hammerfest sommeren 1893 på bare fire dager!
Selv hadde han på tidspunktet forlatt VDS og stod nå som kaptein på egen skute i Haalogalands Dampskibsselskab
Mellom 1904 og 1914 jobbet Holte om sommeren som los ombord keiserskipet Hohenzollern, eid av keiser Wilhelm II, som likte å feriere langs norskekysten
Som takk for dette mottok Holte keiserlosmedaljen
Losen har alltid vært avgjørende for hurtigrutefarten, og los Holtes arbeid i lostjeneste langs kysten har ført mang en passasjer trygt i havn

Kilder:

Bakka, Dag Jr. Livslinje og eventyrreise Historien om hurtigruten. Bodoni. 2017

Rydheim, Per. Vesteraalske -Vesteraalens Dampskibsselskab 1881-1988. Fusa Dampskibsexpedition. Stokmarknes. 2015 

Stavseth, Reidar. På Nordnorsk kjøl Vesteraalens Dampskibsselskab Gjennom 75 år. Vesteraalens Dampskibsselskab. 1956. Trondheim