
Foto: Harald Johansen
Den 43 km lange Ofotbanen går fra Narvik og til riksgrensen mot Sverige. Jernbanelinja frakter jernmalm, folk og gods til og fra Nord-Norge.
Bygginga
Byggingen av Ofotbanen deles inn i to perioder: det engelske anlegget og det norske anlegget. I 1883 startet et engelsk selskap byggingen av en jernbane fra Luleå i Sverige til Narvik. Banen skulle gå gjennom de rike malmressursene i Gãllivare og Kiruna for å frakte jernmalmen til den isfrie havna i Narvik.
Arbeidet ble ledet av Ole W. Lund.
Men det engelske selskapet gikk konkurs i 1889.
Først i 1898 gjenopptok den norske og den svenske stat anleggsarbeidene, og høsten 1902 stod jernbanen ferdig.
Under det norske anlegget ble det etablert et servicested for arbeidet i Rombaksbotn, og i fire år var det som en liten by å regne.
Det er en imponerende bragd å bygge en ny og fungerende jernbanestrekning, spesielt med datidas ressurser og teknologi. En av de mest bemerkelsesverdige konstruksjonene langs strekningen er Norddalsbrua – ei 180 m pendelpilarbru som var bygd for å kunne sprenges.
DamplokomOtiver byttes ut
Det første lokomotivet som gikk på Ofotbanen het «Ofoten», og var i drift under den engelske anleggsperioden. Fram til Ofotbanen ble elektrifisert i 1923, rullet damplokomotivene langs skinnene.
Gods og folk
Det er ikke kun malmtogene som trafikkerer Ofotbanen. Jernbanestrekningen frakter gods til og fra landsdelen, i tillegg til persontrafikk. Før veien over Riksgrensen ble bygd fraktet skitoget ivrige skiløpere til fjells i fullastede tog.
Stasjonene langs jernbanestrekningen har endret seg opp gjennom årene. I dag er det fem stasjoner som er i bruk for persontrafikk. Da skitoget gikk med fulle tog opp til fjells var det også flere holdeplasser som skituristene kunne benytte seg av.
Bli med podkasten Ekspedert på Ofotbanen
Den 43 kilometer lange jernbanestrekningen fra Narvik til Bjørnfjell er en sammenhengende rekke av kulturhistoriske godbiter ispedd vakker natur og svimlende utsikter.
Vi inviterte med Leif Simonsen og Lars Slettjord på togtur med Arctic Train, og sammen med dem har vi gjort et godt forsøk på å få med det meste av høydepunktene langs Ofotbanen – fra spøkelset i vanntårnet på Rombak til fotballkampen i Grusgropa. Velkommen ombord og god tur! Programledere: Ida Fossli og Trond Blomlie
Alle historiske fotografier inngår i Narvik kommunale fotosamling. Flere av bildene finnes også hos digitaltmuseum.no