Vanntårnet

Da Ofotbanen ble bygd trengte man vanntårn for å skaffe vann til lokomotivene om vinteren. Det ble bygget vanntårn på Straumsnes, Rombak (tidligere Sildvik) og Katterat (tidligere Hundalen).

I 1923 ble Ofotbanen elektrifisert, og man hadde ikke lenger behov for vanntilførselen. Tårnene på Straumsnes og Katterat ble revet, mens tårnet på Rombak stasjon ble bevart.

Persontog med damplokomotiv type 19a på Sildvik/ Rombak stasjon. Vanntårn i bakgrunnen med kremmerhustak. De sveitsiske winterhur-lokomotivene var de første som ble satt inn på Ofotbanen.
Hundalen stasjon. (Katterat), 1914. Malmvogner til høyre på bildet. Vanntårn og hjuling.
Løfting av stasjonsbygning ved Straumsnes stasjon. Vanntårn til høyre i bildet.

Vanntårnet på Rombak stasjon er tegnet i 1901 av ukjent arkitekt og trolig oppført i 1902. Vanntanken i tårnet rommet 30 tonn og er plassert 4.5 meter over skinnehøyden. Under tanken står en fyringsovn for å hindre at vannet frøs om vinteren.

Vannbassenget ble bygget høyt til fjells med inntak fra Ytre Sildvikelva. Det var en betydelig nivåforskjell mellom bassenget og jernbanestasjonen. Derfor ble det bygd et utjevningsbasseng, før vannledning ble ført fram til vanntårnet. I ca. 1990 ble det lagt nytt tak på tårnet. (Hentet fra gamlenarvik.no).

Vanntårnet på Rombak stasjon i 1978.
Malmtog passerer vanntårnet på Rombak stasjon i 1978.
Vanntårnet på Rombak stasjon med nytt tak.

Alle fotografier inngår i Narvik kommunale fotosamling. Flere av bildene finnes også hos digitaltmuseum.no