Melbo Hovedgård
Melbo gikk fra storgård til småby på noen få tiår. Chr. Frederiksen hadde en ledende rolle i en rekke foretak. Meget flott hovedgård samt romantisk hage/park-anlegg i historien rundt et industrieventyr rundt 1890–1920-tallet.
Foto: Kjell Ove Storvik
Her finner du en oversikt over tilbud til barn og unge hos Melbo Hovedgård.
Uttrykksform: Kulturarv gjennom samtale og aktivitet
Trinn: 6. trinn.
Varighet: Ca. en skoledag
Sted: Kulturminneparken ved Hadsel kirke
Når: juni, hvert år
Påmelding: Skolene må melde interesse til museet før utgangen av mai
Hver vår inviterer Melbo Hovedgård sjetteklassene i Hadsel til aktivteter og læring i Kulturminneparken ved Hadsel kirke. Lær om gårdshaugen og historia og alle fortellingene knyttet til kirka. Elevene får forsøke seg med spinning på handtein og spiller det historiske spillet kubb!
Elevene må være kledd etter været. Elevene/skolene sørger for egen mat og drikke.
Uttrykksform: Kulturarv
Trinn: 3. trinn
Varighet: ca. en skoletime
Sted: Melbo Hovedgård
Når: april, hvert år
Påmelding: Skolene melder interesse til museet før utgangen av mars
Hvordan var det å vokse opp på Melbu for litt over 100 år siden? Gikk barna på skole? Hva lekte de med? Hvordan så familiene deres ut? Fikk de ukelønn, og hjalp til med å dekke bordet hver dag? Hadde de egen telefon som de kunne spille spill på?
Med utgangspunkt i barna som vokste opp på Fredriksengården ved århundreskiftet, og barn fra samme periode, fra litt enklere kår forteller vi om hvordan det var å være barn på Melbu for litt over 100 år siden. Vi bruker sammenligning med elevenes egen hverdag for å bygge en forståelse av likhetene og forskjellene mellom tilværelsen for 8-åringer år 1900-1920 og 8-åringene i dag.
Til slutt leker vi en lek som både Fredriksenbarna og dagens tredjeklassinger nok har erfaring med
Uttrykksform: Kulturarv
Trinn: 4. trinn
Varighet: ca. en skoletime
Sted: Melbo Hovedgård
Tidspunkt: november, hvert år
Påmelding: Skolene melder interesse til museet innen utgangen av oktober
Melbo Hovedgård inviterer fjerde klasse på en reise gjennom tid og tro i himmelrommet. Gjennom alle tider har mennesker sett opp mot himmelen og undret over det som skimtes der oppe. Stjernehimmelen har hatt betydning både i utformingen av vår forståelse av verdensrommet og vår plass i det, og for hvordan vi navigerer vår egen hverdag
Vi ønsker å fortelle hvordan stjernene har hatt betydning både som en praktisk og nødvendig del av hverdagen, fra doktoren som på 1500-tallet måtte kunne lese himmelen for å hjelpe sine pasienter, sjøfolkene i seilskutetida som nattestid navigerte etter stjernene, til fiskerne ved århundreskiftet som spådde Lofotfisket ved hjelp av å studere ett bestemt stjernebilde på en bestemt dato, og hvordan forskjellige folk og kulturer gjennom tidene har fortalt vidt forskjellige historier med utgangspunkt i de samme stjernene. Vi vil se på hvordan grekerne, oldtidens egyptere, samene, romerne og kineserne har skapt sine egne stjernebilder, og så blir det kanskje tid til et lite eventyr fra stjernehimmelen helt til slutt.
Aktiviteter hjemme, to alternativer:
Uttrykksform: Kulturarv, samisk
Trinn: Ungdomstrinnet
Varighet: ca. en skoletime.
Sted: Melbo Hovedgård
Tidspunkt: februar, hvert år
Påmelding: Skolene melder interesse til museet senest i januar
Visste du at hvis du ser nøye etter så kan den samiske kofta fortelle deg nesten hele det samiske folks historie? Vi viser frem ei helt vanlig samisk kofte fra Tana i Øst-Finnmark. Hva kan den fortelle oss om den samiske historien? Vi vil snakke om alt fra reindrift til fornorsking, om hva skoene betyr i en kultur der man har fulgt reinen på vandring store deler av året og om hvordan det har seg at sauen har en så sentral rolle i samisk drakttradisjon? Vi vil snakke om hornlua, og hvorfor samiske kulturminner er automatisk fredet av Riksantikvaren om de bare er 100 år gamle. Elevene vil bli kjent med sentrale trekk i samisk historie, og få se og kanskje også kjenne på eksempler på samisk håndverkstradisjon knyttet særlig til kofta.
Kommer:
Ønsker du å besøke Melbo Hovedgård med skoler eller barnehager? Ta gjerne kontakt med oss.